|
MUZYKA 3-CIEGO UCHA od awangardy rocka przez jazz, muzykę improwizowaną, avant folk po muzykę współczesną
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
zyfri
admin
Dołączył: 17 Paź 2005
Posty: 878
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Krakow
|
Wysłany: Pon 15:11, 06 Lut 2012 Temat postu: Free Jazz Improvisation - Tips from the Masters |
|
|
Fragmenty materiałów i wypowiedzi zebranych przez John Voigt w opracowaniu "Free Jazz Improvisation". Zamiast tych "brzydkich etykietek". Będę sukcesywnie puszczał różne wypowiedzi legend lub o legendach.
Cytat: | Albert Ayler: When John Coltrane finished recording Ascension he
phoned Ayler and told him, "I recorded an album and found that I was
playing just like you." Ayler replied: "No man, don't you you see, you were
playing just like yourself. You were just feeling what I feel and were just
crying out for spiritual unity." |
Dla mnie znamienne jest to, że to właśnie John mówi do Alberta ...
Ostatnio zmieniony przez zyfri dnia Pon 15:36, 06 Lut 2012, w całości zmieniany 3 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
zyfri
admin
Dołączył: 17 Paź 2005
Posty: 878
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Krakow
|
Wysłany: Pon 15:13, 06 Lut 2012 Temat postu: |
|
|
Charles Tyler said: [Ayler] "had studied being a musician all his life, that he
knew the basics as well as he did. When Al and I played together, we could
suppress the natural shit we had learned and make ourselves sound like
two crazy people who didn't know nothing about music!"
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
zyfri
admin
Dołączył: 17 Paź 2005
Posty: 878
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Krakow
|
Wysłany: Pon 15:18, 06 Lut 2012 Temat postu: |
|
|
Albert:
"It's not about the notes, it's about the sound." "You really have to play your
instrument to escape from notes to sound."
"Never try to figure out what happens, because you would never get the
true message." [Liner notes, Love Cry]
Ostatnio zmieniony przez zyfri dnia Pon 15:19, 06 Lut 2012, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
zyfri
admin
Dołączył: 17 Paź 2005
Posty: 878
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Krakow
|
Wysłany: Pon 15:25, 06 Lut 2012 Temat postu: |
|
|
"Ayler does not extract individual motives from the tune and work them out
(like Rollins), nor does he connect a number of organically evolving motivic
chains (like Coleman). His method is to paraphrase whole themes [as in
folk songs of simple melodies, harmony, and rhythms] --"I'd like to play
something--like the beginning of Ghosts--that people can hum."] ...and by
'quoting' them note for note, distorting them by shifting or transposing the
individual pitches. [E.Jost, Free Jazz, 125-127]
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
zyfri
admin
Dołączył: 17 Paź 2005
Posty: 878
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Krakow
|
Wysłany: Pon 15:28, 06 Lut 2012 Temat postu: |
|
|
"Albert Ayler opened me up so wide in terms of listening and playing as a
drummer. He'd say, 'Fill all that space out. I don't care how you do it, but do
it.' He didn't want any space or holes in the music. He wanted to hear
rhythms all over. The only thing he'd tell me was, 'No time, I don't want to
hear ching-ka-ching-ka-ching--no bebop.' In other words, he didn't want to
hear the boom-boom-boom-boom bass drum pattern from the swing period
or the syncopated, accented bass drum pattern from be-bop. There was a
pulse to the music because of the melody being played, but not the kind of
pulse you were normally listening for. The time-feeling was more
suspended, like waves that moved along with the song. You didn't have to
worry about the time. You were either playing before, or after, or in the
middle of the notes Albert was playing. He would play three notes, like the
first three notes of 'Summertime' and each note that he played made you
hear a pattern of fifteen other notes around them. I was just phrasing on the
drums around the notes he was playing." Ronald Shannon Jackson, from
Paul F. Berliner: Thinking In Jazz.
Ostatnio zmieniony przez zyfri dnia Pon 15:32, 06 Lut 2012, w całości zmieniany 2 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
post.swan
admin
Dołączył: 11 Wrz 2006
Posty: 302
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: z ruin
|
Wysłany: Sob 14:19, 25 Lut 2012 Temat postu: |
|
|
Cytat: | He would play three notes, like the first three notes of 'Summertime' and each note that he played made you hear a pattern of fifteen other notes around them. I was just phrasing on the drums around the notes he was playing." Ronald Shannon Jackson, from Paul F. Berliner: Thinking In Jazz. |
Bardzo sugestywna wypowiedź. Znacie jakieś nagrania Aylera z Jacksonem? Znalazłem np. Albert Ayler Quintet – At Slug's Saloon 1966, zna ktoś?
[link widoczny dla zalogowanych]
Przyznam się, że znam/mam tylko jedną płytę Aylera: Spiritual Unity (1964).
A poniżej, coś dla Morly'ego, Ayler z klawesynem w tle , niestety, ledwo słyszalnym .
http://www.youtube.com/watch?v=Uv1TGHj9TFc
Ostatnio zmieniony przez post.swan dnia Sob 23:59, 25 Lut 2012, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|